Innostu Itämerestä! Känn Östersjön! – opettajat innostuivat Itämerestä ja tuottivat itse monialaisen, ilmaisen ja kaksikielisen oppimisympäristön
- Minun mereni
- 1.4.
- 2 min käytetty lukemiseen

Eri oppiaineita yhdistävä Innostu Itämerestä! Känn Östersjön! -oppimisympäristö sisältää Minun mereni -elokuvan, yli 40 tehtävää, opettajan materiaalin ja valokuvakirjaston lasten ja nuorten käyttöön – perusopetuksen 1–9-luokista lukioon. Sivuston ovat tuottaneet kokeneet opettajat ja ympäristökasvattajat yhteistyössä Minun mereni ry:n, Koulukinon, Biologian ja maantieteen opettajat BMOL ry:n, ja Luontoliitto ry:n kanssa.
Kun opettajat näkivät Minun mereni -elokuvan (2024), se avasi heille oitis Itämeren monet mahdollisuudet – myös opetuskäytössä! Voisiko Itämeri-oppimateriaali olla samalla tavalla monialaista, innostavaa, tunteita herättävää ja luovaa, kuten elokuva?
Elokuvassa Itämeri näyttäytyy ihmeellisten eliöiden kotina, ihmisten rentoutumis- ja harrastuspaikkana sekä taitelijoiden inspiraation lähteenä. Sen historia pursuaa jännittäviä käänteitä.
– Kokosimme yhteen eri oppiaineiden opettajia ja ympäristökasvattajia luomaan tehtäviä yhdessä. Ne syntyivät luontevasti, ja niistä tuli aidosti monialaisia. Opetussuunnitelman mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua vähintään yhteen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen lukuvuoden aikana, Innostu Itämerestä! Känn Östersjön! -projektinjohtaja ja yläkoulun sisältöjä sivustolle tuottanut Päivi Lehti kertoo.
Opettajien pedagogisena ajatuksena on ollut liittää ympäristökasvatukseen myös asenne- ja tunnepuoli. Otaniemen lukion biologian ja maantieteen opettaja, ympäristökasvattaja Maija Flinkmanin mielestä on tärkeää ohjata oppimista etenkin myönteisiin tunteisiin.
– Tunne ja ympäristönsuojelu kulkevat käsi kädessä. Itämeri elää, se on käsittämättömän ainutlaatuinen ja uskomaton ekosysteemi, jollaista ei ole missään muualla maailmassa! Itämerestä tarvitaan positiivisia uutisia ja toivoa herättävää tietoa. Kun tunteet ovat positiivisia, ihminen haluaa tietää ja suojella lisää, Flinkman sanoo.
Tavoitteena on ollut luoda mielenkiintoinen, opettajalle ja oppilaalle helppokäyttöinen kokonaisuus, joka tukee ympäristökasvatusta modernilla ja innostavalla tavalla – kohderyhmä huomioon ottaen.
– On hienoa nähdä, kuinka teknologia ja pedagogiikka yhdistyvät merkitykselliseksi oppimiskokemukseksi, sanoo digitaalisen oppimisympäristön tuottanut Haven Porvoo Oy:n projektipäällikkö Kalle Alanen.
Innostu Itämerestä! Känn Östersjön! on nyt avattu osoitteessa: www.innostuitameresta.fi. Oppimateriaali on rakennettu Minun mereni -elokuvan pohjalle, jonka opettajat voivat tilata ilmaiseksi osoitteesta: www.koulukino.fi. Minun mereni ry:n ja Matila Röhr Distribution Oy:n elokuvayhteistyö mahdollistaa näytöksien järjestämisen myös paikallisissa elokuvateattereissa.
Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja juttukeikat kouluun:
Innostu Itämerestä! Känn Östersjön! vastaava tuottaja Minun mereni ry:Päivi Lehti, projektinjohtaja, paivi.lehti@minunmereni.fi, 0400403255Karri Kivelä, toiminnanjohtaja, karri.kivela@minunmereni.fi, 0413179550
Sisällöntuotanto:
Päivi Lehti, projektijohtaja, oppikirjailija, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Torpparinmäen peruskoulu, Helsinki
Maija Flinkman, lukion biologian ja maantieteen lehtori, Otaniemen lukio, Espoo
Marjo Numminen, yläkoulun biologian ja maantiedon lehtori, Vistan koulu, PaimioMira Lattu luokanopettaja, erityisopettaja, ympäristökasvattaja, Kannelmäen peruskoulu, Helsinki
Kuvitus ja graafinen suunnittelu: Sari Holmgren, Minun mereni ry
Videot ja kuvat: Ari Heinilä, Minun mereni ry
Käännöstyö ja kielenhuolto: Charlotte Elf-Grandin ja Bo Ingves
Viestintä: Pauliina Toivanen, Minun mereni ry
Verkkosivujen tekninen toteutus: Haven Porvoo Oy
Partnerit: Biologian ja maantieteen opettajien liitto (BMOL) ry, Koulukino, Luontoliitto ry
Yhteistyökumppanit: Ympäristöministeriö / ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustukset, Charlotte Björnberg-Paul ja Tom Tukiainen